Vedtægter
Vedtægter for tirsdagsdamerne i Svendborg Golf Klub
Tirsdagsdamerne stiftedes i maj 1971 af en gruppe kvindelige spillere i Svendborg Golf Klub.
Nuværende vedtægter er godkendt på generalforsamlingen d. 29.09.2015 og pr. ”skrivebords” generalforsamling pr. 10.02.2018 samt på generalforsamlingen d. 01.10.2024.
Klubbens formål:
Klubbens formål er at afholde en dameturnering hver tirsdag i sæsonen og en gennemgående turne-
ring baseret på individuelle resultater opnået på disse tirsdage igennem sæsonen. Desuden spilles en Eclectic turnering, der er baseret på spillerens bedste score på de enkelte huller.
Formålet er også at dygtiggøre og udvikle kvindelige golfspillere i kombination med godt kammeratskab, sportsånd og hyggeligt samvær.
Medlemskab:
Enhver kvindelig golfspiller, som er medlem af Svendborg Golf Klub og spiller fra max. Hcp. 42, kan optages som medlem.
Kontingent:
Ved tilmelding til klubben betales et årligt kontingent, der fastsættes af bestyrelsen. Medlemmer, der deltager i en turnering, men ikke har betalt det årlige kontingent, kan ikke modtage præmier eller optjene point i den gennemgående turnering.
Kontingent: Skal betales før en runde påbegyndes.
Sæson:
Sæsonen starter første tirsdag umiddelbart efter klubbens officielle sæsonåbning og slutter med afholdelse af generalforsamling ultimo september – primo oktober
Generelt vedr. turneringen, spilleform og rækkeinddeling:
Bestyrelsen sikrer ved udformningen af det årlige turneringsprogram, at der veksles mellem stableford og slagspil – som er tællende i de gennemgående turneringer – samt sjældnere alternative spilleformer som flagturnering, greensome og diverse holdspil.
Der spilles i 3 rækker. Handicapgrænserne fastlægges af bestyrelsen i forhold til tilmeldte primo april. Handicapgrænserne er flydende i sæsonens matcher, hvilket betyder at rækkerne først fastsættes efter deadline for tilmelding til dagens match. Bestyrelsen vælger turneringsledelsen.
Turneringsledelsen forestår gennemførelse af turneringerne i overensstemmelse med DGU’s anbefalinger.
Turneringen er tællende, idet kravene i EGA’s handicapsystem er opfyldt. Se klubbens turneringspropositioner.
Golfbox sætter holdene, efter eventuelle ønsker om starttid. Der tilstræbes at der spilles i 3-bolde, hvis SGK ikke udmelder andre betingelser.
Deltagere i tirsdagsturneringen vil få tildelt point. Point akkumuleres til den gennemgående turnering, som afvikles i 3 rækker. (TOP3)
Udregning af point og udformning af pointsystem bestemmes alene af bestyrelsen. I udformningen af pointsystemet indgår en ”loyalitets”faktor, således at fremmøde og gennemførsel af turneringen altid vil sikre medlemmet point til den gennemgående turnering (TOP3), således at point fra tællende matcher altid bliver registeret uanset scores.
Der udsættes en præmie til den eller de med størst fremmøde året igennem.
Der udsættes en præmie til den eller de med det største hop i nedadgående retning.
Turneringerne er åbne. Det vil sige, at gæstespillere udefra kan deltage hvis de opfylder Hcp.grænsen. Disse betaler normal greenfee men deltager ikke i dagens præmierække.
SGK-medlemmer, som ikke er medlem af Tirsdagsdamerne, kan deltage i turneringerne i begrænset omfang, blot hcp. grænsen er opfyldt. Disse spillere deltager hverken i dagens præmierække eller i den gennemgående turnering.
Der skal altid være mindst 2 tirsdagsdamer i en flight, for at runden er tællende.
Der afholdes en månedlig KLUBAFTEN (dog ikke i juli) med spisning og uddeling af præmier.
Ved sponsormatch er tilstedeværelse for præmiemodtagelse obligatorisk.
Der uddeles præmier i alle 3 rækker.
Der afholdes en årlig udflugt. Bestyrelsen fastlægger tidspunktet for udflugten, samt dens mål og pris.
Golfregler:
Der spilles efter The Royal Ancient Golf Club of St. Andrews og Svendborg Glof Klub’s lokalregler.
Bestyrelsen:
Bestyrelsen består af 5 medlemmer og 1 suppleant
Bestyrelsen vælges for 2 år af gangen.
2 bestyrelsesmedlemmer på valg i lige årstal og 3 bestyrelsesmedlemmer på valg i ulige årstal.
Der vil altid være 2 bestyrelsesmedlemmer på valg.
Bestyrelsen konstituerer sig som følger:
1: Formand
2: Næstformand
3: Kasserer
4: Sekretær
5: Bestyrelsesmedlem
Generalforsamling:
Generalforsamlingen afholdes 1 gang årligt Ultimo september – primo oktober. Indkaldelse sker ved opslag på tavlen i klubhuset og via mail med mindst 3 ugers varsel. Samme frister er gældende ved indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling.
Alle medlemmer kan komme med forslag til bestyrelsen. Indkomne forslag skal være bestyrelsen i hænde 14 dage før generalforsamlingen.
I forbindelse med den ordinære generalforsamling spilles en afslutningsturnering med efterfølgende spisning.
Generalforsamling: – Formanden byder velkommen
– Valg af ordstyrer
– Formandens beretning
– Kassereren fremlægger regnskab til godkendelse
– Indkomne forslag
– Valg af bestyrelsesmedlemmer
– Valg af 1 suppleant.
– Eventuelt
– Præmieoverrækkelse