Svendborg Golf Klub præsenterer et nyt logo

I efteråret påbegyndte Svendborg Golf Klub arbejdet med at se på, om det var en idé at skifte sit eksisterende logo, som klubben har benyttet siden begyndelsen i 1968. Derfor annoncerede man på hjemmesiden og i nyhedsbrev, efter deltagere som ville deltage i arbejdet med at se på om det var nødvendigt, eller om det eksisterende logo stadigvæk skulle være det officielle logo for klubben.

Styregruppen endte ud med at bestå af ni medlemmer som repræsenterede klubben meget bredt. Styregruppen blev hurtigt enige om at en udskiftning ville være et friskt pust til Svendborg Golf Klub, og derfor lavede man en række kriterier for hvad logoet gerne måtte indeholde. Herefter sendte man en meddelelse ud til alle klubbens medlemmer, som herefter kunne komme med et forslag til nyt logo. De retningslinjer man bad deltagerne om at have i tankerne var følgende fire punkter.

• Logoet skal være enkelt (Det skal kunne trykkes på tøj, golfbolde, brevpapir og andet materiale)
  • Font (Skrifttype) skal være let genkendelig og mulig at benytte på hjemmeside og andet materiale.
  • Temaet skal signalere golf og Svendborg
  • Figurmærket skal kunne stå alene uden skriften og stadigvæk tydeligt signalere Svendborg Golf Klub.

Herefter åbnede man op for at medlemmer og lokale grafikere kunne sende forslag til nyt logo. Styregruppen modtog en masse forslag som man kunne arbejde videre med.

Sekretariatschef Emil Nutzhorn fortæller om processen med udvælgelse af logo. ”Det har været fantastisk at se det engagement og de ideer som en masse medlemmer og lokale grafikere har bragt i spil. Ret hurtigt stod det dog klart at der var et logo som et stort flertal var begejstret for, og som indeholdte mange af de retningslinjer som vi ønskede”

Klubben er klar over at et logo med så historisk ballast som det originale logo vil kunne skabe røre i andedammen, men det har klubben faktisk været forskånet for i processen.

”Det har hele tiden været målet at behandle det originale logo med respekt, både for klubbens historie, men også for de medlemmer som måske føler et ejerskab over logoet. Derfor var det også befriende at vi kunne tilbyde alle dem som meldte sig, en plads i styregruppen. At der så også var bred enighed om både at skifte logo, samt hvilket logo man ønskede for fremtiden, var bare en endnu større tilfredsstillelse. Vi er en medlemsklub og derfor er demokrati og medindflydelse en vigtig ting for Svendborg Golf Klub” uddyber Emil Nutzhorn.

Logoet vil i den kommende tid blive implementeret på alle klubbens berøringsflader, hvis man er opmærksom på et sted hvor det gamle logo figurerer må man meget gerne give klubben besked, så vil de efter bedste evne forsøgt at få det tilrettet med det nye logo.

Du kan se designmanualen på hjemmesiden under “Klubinfo