Dansk Golf Union udskyder overgangen til nyt World Handicap System (WHS) til 1. januar 2021

Fra Dansk Golf Union

D. 30. april 2019 offentliggjorde R&A og USGA, at golfverdenens nuværende seks handicapsystemer forenes i ét system kaldet WHS (World handicap System). Retten til at bruge dette system får de danske golfklubber igennem Dansk Golf Union, som har licensen til WHS gennem EGA (European Golf Association).

Forsinkelse fra EGA
Oprindeligt var planen, at alle lande skulle implementere WHS pr. 1. januar 2020. EGA er imidlertid blevet et halvt år forsinket i forhold til færdiggørelsen af den endelige version af systemet samt færdiggørelsen af regler og principper for overgangen fra golfspillernes nuværende EGA-handicap til et nyt WHS handicap.

I erkendelse af forsinkelsen har EGA besluttet, at de europæiske lande frit kan vælge at implementere WHS i perioden fra 1. januar 2020 eller udskyde til 1. januar 2021.

Beslutning fra Dansk Golf Union
Dansk Golf Union har i den forbindelse besluttet at vente til 1. januar 2021, idet opgaven med at planlægge og kode overgangsberegningerne fra EGA-handicap til WHS samt at udarbejde materialer, guidelines, undervisningsmaterialer og kurser og endeligt at uddanne de danske klubber i brug af systemet ikke kan nås til 1. januar 2020 eller til sæsonen 2020.

Dansk Golf Union ønsker at skabe en så gnidningsfri proces som overhovedet mulig for de danske golfspillere og golfklubber og udskyder derfor overgangen til 1. januar 2021.

“Vi frygter, at en presset overgang til et helt nyt og anderledes handicapsystem vil have stor betydning for dagligdagen i golfklubben og resultere i frustration for både ansatte og frivillige, samt golfspillere i de danske golfklubber. Det er en risiko, vi ikke ønsker at løbe, når der nu er åbnet for en anden og i vores øjne mere tilfredsstillende implementeringsdato” siger Morten Backhausen, direktør DGU.

Orientering om projektets detaljer
Klubberne og klubbernes handicapansvarlige bliver snarest orienteret om vigtige datoer og elementerne i projektet.

Dansk Golf Union undersøger, hvilke muligheder det nuværende EGA Handicapsystem giver for at hjælpe spillerne i 2020, således at danske golfspillere kan indlevere flere tællende runder og dermed lettere etablere et retvisende grundlag for overgangen til WHS Handicapsystemet i 2021.