Banen, greens mm.

Kære medlemmer,

Der har det sidste stykke tid floreret en del billeder, kommentarer, spørgsmål mm. om banens og specielt greens stand på de sociale medier og derfor denne informations mail, som forhåbentligt kan besvare nogle af de spørgsmål, der er rejst.

Greens er pt. ujævne, dels pga. Dollarspots (svampesygdom) men primært pga. der har været taget propper op i uge 42/43. Der skal tages propper op 3 gange årligt og de optimale tidspunkter for dette er i marts, midt juli og start september, for at hullerne lukker sig så hurtigt som muligt.

I år har det været en bevidst beslutning at vente til midt oktober med at tage propper op pga. de mange turneringer og aktiviteter, der blev flyttet fra foråret til september pga. COVID-19, velvidende at hullerne er længere tid om at lukke sig på denne årstid. Skulle det været gjort på det optimale tidspunkt, så ville man ha’ afviklet bla. Klassemesterskabet og andre arrangementer på ny proppede greens og det ville nok ha’ skabt endnu mere utilfredshed, end der er nu. På dette her tidspunkt rammer det trods alt ikke så mange, da banen kun er halvt booket. Vores greenfee gæster får rabat på greenfee og de er helt tilfredse med at være oplyst om forholdene, inden de booker og med at få rabatten, så ingen utilfredse greenfee gæster af den grund, de kommer stadigvæk forbi og spiller her og det gør FGO spillerne også.

Til næste år er tidspunkterne for at tage propper op allerede lagt i klubbens kalender, således Sekretariatet, turneringudvalget og Klubber i Klubber kan planlægge udenom disse tidspunkter mht. deres afvikling af turneringer og aktiviteter for den kommende sæson. Når vi kommer længere hen, så vil der være en kalender for alle klubbens aktiviteter tilgængelig på hjemmesiden, har man brug for den allerede nu til planlægning, så kontakt Sekretariatet, så kan man få den tilsendt.

Der arbejdes aktivt for at komme Dollarspots til livs, der desværre er en sygdom, der ikke findes noget middel for, hverken kemisk eller biologisk. Vi arbejder tæt sammen med gødningsfirmaet E. Marker, for at finde den rette gødning i forhold til at holde Dollarspots nede. E. Marker arbejder sammen med et irsk firma, hvor der forskes i dette og vi har afleveret jordbundsprøver, der undersøges for at finde en gødningssammensætning, der er mest optimalt til vores greens. Der arbejdes også sammen med Allan Brandt, som er DGUs baneekspert og vores greenkeepere bruger også deres faglige netværk for at samle erfaringer fra andre baner.

Hvis man har læst de sidste referater fra bestyrelsesmøder og baneudvalgsmøder, så vil man være klar over, at bestyrelsen er påbegyndt strategiarbejdet for banens vedligehold fremadrettet. Man har samlet information sammen fra tidligere udviklingsplaner, fra dette års medlemsbesvarelser fra Golfspilleren i Centrum, fra Mandagsherrenes input til baneforbedringer og enkelte medlemmer har indsendt forslag til forbedringer pr. hul på 18 huls banen – alt dette tages med i betragtning og bearbejdes først til bestyrelsens strategi for banen og efterfølgende skal dette udmønte sig til både kortsigtet og langsigtet vedligeholdelsesplaner og disse kvalificeres i samarbejde med greenkeeperne, baneudvalg og Allan Brandt fra DGU. Bestyrelsen vil gerne holde en medlemsaften med vores Cheefgreenkeeper Kenneth og Allan Brandt fra DGU, hvor alle interesserede medlemmer kan komme og stille spørgsmål om banen, men vi må naturligvis vente til det kan lade sig gøre mht. COVID-19.

Som noget nyt er der på forsiden af hjemmesiden lavet en banestatus, hvor man hele tiden kan se status på banevedligehold og evt. restriktioner. Det er også meningen, at der fremover, under banens menupunkt, kommer til at ligge informationer om banens udviklingsplaner.

Lige til sidst, så har I nok opdaget, at der er lavet blokeringer om morgenen indtil kl. 10 pga. muligheden for rimfrost på greens. Vores greenkeeper vil hver morgen se efter rimfrost og er der ikke det, så fjernes blokeringen. Ser vejrudsigten ud til varmere vej, så frigives flere dage i træk. Vær opmærksom på, at fordi der ikke er rimfrost i Svendborg by, så kan der sagtens være det på banen, det har tit været sådan. Vi har valgt at gøre det på den måde, i stedet for at man kan booke disse tider og så sletter greenkeeperne dem i tilfælde af rimfrost. Vi har haft dårlige erfaringer med denne måde, da ikke alle medlemmer kan forstå deres tider bliver slettet i tilfælde af rimfrost og greenkeeperne derfor skal tage en masse diskussioner. Vi opfordre jer til at holde øje med Golfbox, hvis man gerne vil ud tidligere.

Mvh.
Svendborg Golf Klub