Samarbejde med E. Marker om gødnings produkter

Chefgreenkeeper Kenneth Andersen havde i mandags besøg fra E. Marker, som er vores samarbejdspartner, når det gælder organisk gødning – vi bruger bla. deres produkt TourTurf.

E. Marker var med rundt på banerne og der blev både snakket om de erfaringer, Kenneth havde gjort sig med brugen af TourTurf og mulige løsninger og plejeplaner fremadrettet.

For de nysgerrige, så kan man sammenligne green på hul 18 og green på hul 1 på 9 huls banen – der er brugt organisk gødning på 18 huls banen og konventionel gødning på 9 huls banen – der er en væsentlig forskel i hvor meget sygdom (Dollar Spots), der er på greens på de 2 baner – betydelig mindre på 18 huls banen og det tyder på, det er den rigtige vej, vi har valgt at gå.

Der er dog en væsentlig forskel i prisen på konventionel gødning og organisk gødning – sidstnævnte er markant dyrere. Det er en strategisk beslutning fra bestyrelsen sidste år, at bruge ekstra mange penge på gødning på 18 huls banen, så derfor er det glædeligt, at det virker så godt.

Dollar Spots (svampe sygdom) som vi har på greens har desværre ikke noget sprøjtemiddel – hverken organisk eller kemisk, som kan slå sygdommen ned. Derfor er opskriften at forebygge med den rigtige gødning, vandmængde og klipning. Dollar Spots kan rigtig godt lide varme og tørke, så derfor vandes greens meget i perioder uden vand fra oven – varmen kan vi desværre ikke rigtig styre.

Vi har pt. en green jordbundsprøve til analyse hos E. Markers irske samarbejdspartner, for at finde ud af hvad den optimale pleje er og hvad der kan hjælpe med at holde sygdomme på afstand. Derfor kan man heller ikke sammenligne pleje af greens med andre golfklubber, da plejen (gødning, klipning mm.) helt kommer an på jordbunden, græstypen og gødningen og sandsynligheden for, at det er ens med andre klubber er nok ret mikroskopisk.

Er du nysgerrig på hvad E. Marker kan og arbejder med – så kan du læse mere på deres hjemmeside: https://emarker.dk/

Klimaforandringer, miljøhensyn, restriktioner ifm. anvendelse af vand, gødning og pesticider er kommet for at blive. Der skal tænkes i nye baner for at opnå det bedst tænkelige resultat og derfor er vi glade for samarbejdet med E. Marker.