Propning af Greens 18 hullers sløjferne

Hej allesammen
Nu kommer turen til propning af Greens på 18 hullers sløjferne Der er oplæg, hvis man lander i et prophul på green.
For at sikre så ensartede spilleoverflader så muligt skal behandling foretages fortløbende dage. Vi er opmærksomme på at der eks. er klubmesterskaber i hulspil i weekenden, men venter vi med at gå igang, risikerer vi at det arbejde vi er igang med bremses pga vejrændringer. Dette vil vi ikke risikere og vi håber og regner med at greens, uagtet at de ser lidt anderledes ud, vil være spilbare i weekenden, hvor der helt sikkert vil være en masse interessante pindplaceringer i spil.
Vi gennemfører denne plejeopgave bla. for at:
– Sikre ilt til græssets rodnet
– Skabe mulighed for, at vækstlaget kan komme af med gasserne
– Give græsset nye gange til udvikling af rodnettet
– Modvirke hydrofob, det vil sige vandafvisende greens
– Skifte ud i vækstlaget, vi bruger ca. 40 tons sand til en sløjfe
Selve arbejdsprocessen er følgende:
– Tage propper op
– Samle propper op
– Blæse greens rene
– Kører topdress ud
– Måtte topdress ned
Hertil kommer en del sideløbende opgaver som klargøring af maskiner og genanvendelse af propmateriale.
Alle processer skal gennemføres samme dag og meget gerne i tørvejr, det er meget nemmere at arbejde med materialet når det er tørt. Både propper og sand til topdress. Vi har derfor bevidst tørret greens ud de senere dage.
Der skal skiftes materiale ud for at holde styr på filtlaget og på popup greens skifte materiale ud til mere sandholdigt vækstlag.
Der er målt et filtlag på op til 5-6 cm. filtlag skal helst være på 1 cm.
Håber i nyder banen
De bedste hilsner